Kutatás

Kutatás

Kutatás

Válogatott publikációk

Teljes publikációs listámat lásd: Magyar Tudományos Művek Tára
 

Könyv:

Szerző a tükörben. Szerzőiség és önreflexió a filmművészetben. (Metropolis könyvtár) Kijárat Kiadó–Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány, Budapest, 2013. [e-book formában letölthető itt »»]

Tanulmányok angol nyelven:

The Phenomenology of Trauma – Sound and Haptic Sensuality in Son of Saul upcoming in Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies vol. 13. (2016) no. 2.

Remembering Bodies: Picturing the Body in Hungarian Cinema After the Fall of Communism. Studies in Eastern European Cinema, 2016 vol. 7 no. 2 pp. 153–167. doi. 10.1080/2040350X.2016.1155268

Historical Portrait of a European Director. The Cinema of István Szabó. Studies in Eastern European Cinema, 2016 vol. 7 no. 1 pp. 87­–90. doi. 10.1080/2040350X.2016.1116211

Nostalgia and archival footage in contemporary Hungarian documentary (Gábor Zsigmond Papp: The Life of an Agent). IMAGES–International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, (24): 19–26 (2014)

The representation of historical topics on the Internet in Hungary. In: Europe and Media: The History on the Web (Eds: Cigognetti L, Servetti L, Sorlin P) Instituto Storico Parri, Bologna, 2013, pp 57-78.

History on Hungarian Television: An Introduction. In: History on television in seven Eastern European countries. (Eds: Cigognetti L, Servetti L, Sorlin P) Instituto Storico Parri, Bologna, 2010, pp 13-27.

Magyar nyelven:

Tanulmányok kötetben:

Testek táguló keretben – Térkoncepciók a modernista magyar filmben. In: Győri Zsolt–Kalmár György (eds.): Tér, hatalom és identitás kérdései a magyar filmben. ZOOM 4. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015. pp. 25–40. A filmmusical. In: Zsánerben (Eds: Böszörményi G, Kárpáti Gy) Mozinet Könyvek 3., Budapest, 2009, pp 73-89.

Nők a filmiparban, nők a filmben (Filmet készítő és filmezett nők) In: Nők a történelemben – középiskolai oktatási segédanyag történelemtanároknak (Ed: Pető A) Balassi Intézet, Budapest, 2005.

Játékfilmes dokumentátor. Fekete Ibolya portré. In: Magyar filmrendezőportrék (Ed: Zalán V) Osiris Kiadó, Budapest, 2004, pp 247-265.

„A csontváz hamvas bőre” – Az adaptáció változatai Pacskovszky József Esti Kornél csodálatos utazása és Szász János Witman fiúk című filmjében. In: Adoptációk – Film és irodalom egymásrahatása. (Eds: Gács A, Gelencsér G) JAK Könyvek-Kijárat Kiadó, Budapest, 2000, pp 163-184.

Tanulmányok folyóiratokban:

A lelkiismeret hangja: Hang és haptikus érzékelés a Saul fia című filmben. Metropolis 19 (2015) no. 2. pp. 58–70.

„…akár kinematográfban a szalag-pántlika…” A géptest metafora adaptálása a Taxidermia című filmben. Filmszem 5 2015. no 1. A magyar film utolsó évtizede. www.filmszem.net

Nézem, érzem − Tarr Béla, a „lassú mozi” és a befogadói folyamat. FILMSZEM, (2): 5-33 (2012)

Közelkép a Közel-Keletről (Dokumentum, fikció és önreflexió a kortárs iráni filmben). PANNONHALMI SZEMLE, (4): 97-110 (2009)

Felületkezelés: Önreflexivitás Michael Haneke filmjeiben. METROPOLIS, (2): 78-94 (2007)

Felfedezőút a filmvilág szubkontinensén: Bevezetés Bollywood történetébe és formáiba. METROPOLIS, (1): 8-23 (2007)

Világok határán, belső utakon – Szemző Tibor: Az élet vendége: Csoma legendárium, Szaladják István: Madárszabadító, felhő, szél. PANNONHALMI SZEMLE, (4): 91-95 (2006)

Anamnézia: Idő, emlékezés, felejtés Wong Kar-wai filmjeiben. METROPOLIS, (4): 64-75 (2005)

Szemközt a világmindenséggel: Tájábrázolás Gaál István filmjeiben. METROPOLIS, (3): 50-63 (2005)

Vissza a valósághoz I–II.: az olasz neorealizmus és az angol free cinema. FILMTETT, (17):  18-22 (2001), (18): 24-28 (2002)

Feminizmus és filmelmélet. METROPOLIS, (4):  8-11 (2000)

Szőts István és a hatvanas évek magyar filmművészete. METROPOLIS, (2):  92-102 (1998)

“Csak nézni, hogy telik a kurva élet” avagy profán mitológia. Tarr Béla Sátántangó című filmjéről. METROPOLIS, (2): 106-113 (1997)

„Keresd tovább magad!” Identitás és emlékezés Babits Mihály költészetében. LITERATURA, (2): 189-200 (1996)

Szakfordítás: 

Thompson, Kristin: A primitívtől a klasszikusig. In: Narratívák 10. A narrációtól az attrakcióig. (Ed: Kiss G Z) Kijárat Kiadó, Budapest, 2011, pp 88-124.

Szerkesztő és szakmai lektor:

Thomas Elsaesser: A német újfilm, Palatinus Kiadó, Budapest, 2004.

Szakmai lektor:

Pintér Judit-Záhonyi Ábel Márk (eds.): Ember a havason – Szőts István 100. KDK Kulturális Alapítvány, Budapest, 2013.

Cristian M. Réka–Dragon Zoltán: Encounters of the Filmic Kind: Guidebook to Film Theories, JATE Press, Szeged, 2008.

Buslig Eszter-Tajta Krisztina (szerk.): Szemezgető ­– Szemelvények a film- és médiaoktatás helyzetéről, La Ventana Kiadó, Budapest, 2005.


Konferencia előadások

The Changing Representation of Sexual Abuse in Hungarian Cinema: A Social-Historical Perspective
Emergencies: Media in an Unpredictable World – The NECS 2024 Conference
Izmir University of Economics, Turkey, 27–29 June 2024 

The concept of care as a tool for conceptualising female authorship in Eastern European cinema
CARE – The NECS 2023 Conference
University of Oslo, Norway, 14-17 June 2023

Canonisation and Female Film Makers: The Case of Hungarian Cinema
Workshop on Canons organized by the Journal Studies in Eastern European Cinema
Online, 19 May 2023

A háborús trauma fikciós emlékezete: A "vigasznő" tematika a kortárs dél-koreai filmben
Háború, agresszió, konfliktus: A Magyar Filmtudomáányi Társaság konferenciája
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest, 2022. november 22.

Mapping Social Change: Spatial Representation and Social Change in Global Cinema
Epistemic Media: Atlas, Archive, Network – The NECS 2022 Conference
Politehnica University of Bucharest, Romania, 22-26 June 2022

Szerzőség a digitális korban: Hong Sang-soo digitális kameratöltőtolla
A magyar Filmtudományi Társaság éves konferenciája
Debreceni Egyetem, Debrecen, 2021. november 5.

Keynote speech: Long Twilight at the End of History: Long Twilight (1997) as a Literary Adaptation
The Reel Eye '21 Conference
School of English and American Studies, Eötvös Loránd University, 2021. szeptember 17.

Modernist Art Cinema and Korean Auteurs – The Case of Hong Sang-soo
100 Years of Korean Cinema – International symposium in celebration of the centenary of Korean cinema
ELTE BTK Filmtudomány Tanszék, Budapest, 2019. október 30.

A filmtörténet, az vajon mi? A filmtörténetírás főbb irányzatai az utóbbi 25 évben
A film(tudomány) hálózatai – A Magyar Filmtudományi Társaság éves konferenciája 
Budapest, 2019. november 8-9., PPKE BTK Sophianum, 1088 Budapest, Mikszáth tér 1. 

Database narratives by an analog mind – Hong Sang-soo and the puzzle film
Structures and Voices: Storytelling in Post-Digital Times – The NECS 2019 Conference
University of Gdansk, Poland, 13–15 June 2019

Gaál István és Mészöly Miklós Magasiskolája
Mészöly interpretációk: Szöveg, kép, nyelv, film
Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, 2018. december 7.

Film as Social/Cultural Manifesto in Contemporary Hungarian Cinema
Media Tactics and Engagement. The NECS 2018 Conference.
University of Amsterdam – Vrije University, Amsterdam, Netherlands, 27-29 June 2018

East-European bodies, East-European spaces (Jan P. Matuszynski: The Last Family, Cristi Puiu: Sieranevada)
Contact Zones: Transnational Encounters, Dialogues and Self-Representation in Contemporary Eastern European Literature, Cinema, and Visual Culture – International Conference
Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, 2017. szeptember 28–30. 

Authorship and self-reflexivity in Taiwan cinema: Hou Hsiao-hsien and Tsai Ming-liang
The Poetics of Asian Cinemas – 12th ACSS Conference
George Fox Building, Lancaster University, England, 10–12 July 2017

Corporeality, Space, and Speed: The Body as Transmedia Object in Tsai Ming-liang’s “The Walker Project”
Sensibility and the Senses: Media, Bodies, Practices – The NECS 2017 Conference
Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, Paris, 29 June – 1 July 2017

Embodied History: Symbolic use of bodies in the cinematic representation of Korean history
Film and History: The Korean Example – International Conference
School of Oriental and African Studies (SOAS), University of London, 5-6 November 2015

The Phenomenology of Trauma: Sensual Aspects of Son of Saul
The Real and the Intermadial – XVI. International Film and Media Studies Conference in Transylvania
Sapientia Egyetem, Kolozsvár, 2015. október 23-24.

Representation of historical memory through sport in Hungarian cinema
Archives of/for the Future – The NECS 2015 Conference 
University of Lodz, Lodz, Poland, 18–20 June, 2015

Testek táguló keretben – Individuum és tér viszonya a modernista magyar filmben 
ZOOM-2: Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben
Debreceni Egyetem, MODEM, Debrecen, 2014. december 12–13.

Social Network Sites and Social Science Research
Europe and Media - Research Conference and Workshop 
Istituto Storico Parri, Regione Emilia-Romagna Assemblea Legislativa, Bologna, Italy, 28–29 November, 2014

Remembering Socialist Bodies: Picturing the body in Hungarian cinema after the fall of communism
Screen Memories: Depictions of State Socialism and 1989 in Screen Media – Film Festival & International Conference
Institute for Art Theory and Media Studies, Eötvös Loránd University, Budapest, 20–26 November, 2014

Carnal Connections: Body and Intermediality in Early Film Theory
Figurations of Intermediality in Film – XV. International Film and Media Studies Conference in Transylvania
Sapientia University, Cluj-Napoca, 24–25 October, 2014

Painful Crisis – South Korean Cinema and the National Divide
International Conference on Crisis in Film and Visual Media
Vilnius University, Contemporary Art Centre, Lithuanian Film Centre, Vilnius, Lithuania, 19–20 September, 2014

Nostalgia and archival footage in contemporary Hungarian documentary (Gábor Zsigmond Papp: The Life of an Agent)
The Documentary Film of East and Central Europe
Department of Film, Television and New Media, Adam Mickiewicz University – CK Zamek Poznan, Poland, 21 November, 2013

Modernista nőalakok Gaál István filmjeiben (Gaál István: Holt vidék)
Konferencia Gaál István és Sára Sándor születésének 80. évfordulója tiszteletére
ELTE BTK Filmtudomány Tanszék, Budapest, 2013. szeptember 27–28.

Return of the Secret Agent: Socialist Secret Agents and Informers in Contemporary Hungarian Cinema
Media Politics – Political Media: The NECS 2013 Conference
Charles University, Prague, 20 June–22 June, 2013

Felkért hozzászólás: Trends of contemporary Hungarian film industry
Cinepur International workshop on Film Industries of the Visegrad Countries (Organized by the Czech Film Journal Cinepur) 
Hungarian Cultural Institute, Prague, 14 March, 2013.

“A múltat kell megoldani” – A történeti emlékezet mintázatai a kortárs magyar filmben
A fiatal magyar film útjai – Konferencia a kortárs magyar filmről
Országos Széchényi Könyvtár – Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet, Budapest, 2013. február 21.

The representation of historical topics on the Internet in Hungary
‘Europe and Media: The History on the Web’
Istituto Storico Parri Emilia-Romagna - Centro Europe Direct - Regione Emilia-Romagna Assemblea Legislativa, Bologna, Italy, 9-10 November, 2012

Miért az 'unalmas' az új 'nagyszerű'? Bevezetés a "lassú film"-be
Budapest Design Hét, Budapest, 2012. október 1.

Art vs. Popular Film in Contemporary Hungarian Cinema
Small Cinemas Conference 
Center for Eastern European Film and Media Studies, West University of Timisoara, Romania, 1-3 June 2012

Az érzékek birodalma – A befogadás érzéki sajátosságai a „lassú filmben”
The Cinema of Sensations / Az érzékek mozija - XIV. Nemzetközi Film- és Médiatudományi Konferencia Erdélyben
Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Kolozsvár, Románia, 2012. május 25-27.

A történelem filmi megtestesülése Keleten és Nyugaton: A test reprezentációja kortárs magyar és nyugat-európai filmekben
Test és szubjektivitás a rendszerváltás utáni magyar filmben című konferencia
MODEM-Debreceni Egyetem, Debrecen, 2012. május 4-6.

Construction of identity and the sense of the physical body in the films of Kim Ki-duk
Sensual Excess and the ’Body’ of Film: Subversive Images and Narrative Strategies in Contemporary Korean Cinema, 13. Laterna Filmakadémia
Pécsi Tudományegyetem, Pécs, 2012. március 28-31.

Felkért opponens: „Creativity under Political Control and State Commission” című panel
Screen Industries in East-Central Europe - International Conference 
Masaryk Egyetem, Brno, Csehország, 2011. november 11-13.

„…akár kinematográfban a szalag-pántlika…” - A novella testének újraírása a Taxidermia című filmben
Csak a regény? - Novellakonferencia a Beszélő folyóirat szervezésében
Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, 2011. február 4-5.

Felkért nyitóelőadás: Önreflexivitás a filmelméletben és a filmtörténetben
Önreflexivitás és reflexivitás – III. Magyar Pszichoanalitikus Konferencia
Pécs, 2010. november 25-27.

Auteur in the Mirror: (Re)interpretations of the Auteur’s Concept in Contemporary Self-reflexive Films 
“Urban Mediations” – NECS Istanbul Conference 
Kadir Has University, Istanbul, Turkey, 24-27 June 2010

History on Hungarian Television: An Introduction, part II
“History on Television Channels in Seven East European Countries” - International Conference and Workshop
Instituto Storico Parri, Bologna, Italy, 6 February 2010

A New Perspective: History on Hungarian Television
„Media and Community Culture – A European history of television” - International Conference and Workshop
Instituto Storico Parri, Bologna, Italy, 7 April 2009

Surface Treatment: Self-Reflexivity in the Films of Michael Haneke
“New and Old Frames” – NECS Budapest Conference
ELTE BTK, Budapest, 19–22 June 2008

Képtelen keretek: Antonioni és Bergman modernista önreflexiójának átalakulása Hanekénél
Mesterek hagyatéka: In Memoriam Antonioni, Bergman – műhelykonferencia
ELTE BTK Filmelmélet és filmtörténet szak, Budapest, 2007. november 16–17.

Felkért hozzászólás „Az »Idegen« a queer és a posztkoloniális (film)elmélet megközelítésében” című előadáshoz
Az ismeretlen ismerős – Mozgókép- és Médiatanárok Nemzetközi Tudományos Konferenciája
Szent István Egyetem, Gödöllő, 2007. április 26-28.

Lunatikus kauzalitás – Az álommunka pszichoanalitikus modelljének alkalmazhatósága David Lynch Mulholland Drive című filmjének értelmezésében
A vászon és a dívány találkozása - I. Magyar Pszichoanalitikus Filmkonferencia
Pécs, 2006. december 7-9.

A láthatatlan képei – Egy nyugati és egy keleti példa (Antonioni: Nagyítás, Kim Ki-duk: Bin-jip)
Képzelet és interaktivitás – IX. Erdélyi film- és médiatudományi konferencia
Sapientia Tudományegyetem, Kolozsvár, 2006. május 19–20.

Történetet kerekíteni ­– A dokumentumfilmes esete a rakoncátlan valósággal (Szirmai Márton: A remete remeke című filmjéről)
Valóságváltozatok 2. – Dokumentum/film/konferencia
Pécsi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Pécs, 2005. február 28–március 2. 

A filmelméleti szakirodalom és a mozgókép és médiatanár: a Metropolis folyóirat példája
I. Országos Mozgókép- és Médiatanár Konferencia
Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Piliscsaba, 2004. október 28–30.


Szakmai tevékenységek és affiliációk

FILMSZAKMAI TEVÉKENYSÉGEK:

2024: Busan Nemzetközi Filmfesztivál, Dél_korea – a FIPRESCI zsűri tagja

2023: Göteborg Film Festival, Svédország – a FIPRESCI zsűri tagja

2021: Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál – a nemzetközi zsűri tagja, Budapest, Hungary

2021: Cinefest Nemzetközi Filmfesztivál, Miskolc – a FIPRESCI zsűri tagja

2020: FACT International Student Film Festival, Budapest – a zsűri tagja

2019: 43rd Hong Kong International Film Festival, Hongkong – a FIPRESCI zsűri tagja

2018: Országos Függetlenfilm Fesztivál, Balatonfenyves – a zsűri tagja

2016: Golden Horse International Filmfestival and Awards, Tajvan – a FIPRESCI zsűri tagja

2014-től: A Budapesti Koreai Filmfesztivál szakmai tanácsadója

2014: I. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál – a nemzetközi zsűri tagja

2008: Magyar Filmszemle – a játékfilmes előzsűri tagja

2007: Országos Független Filmszemle, Siófok – a zsűri tagja

2006: 4. AniFest – Animációs Rövidfilmek Nemzetközi Fesztiválja, Budapest – a nemzetközi zsűri tagja

2005: Magyar Filmszemle – kísérleti- és kisjátékfilmes előzsűri tagja

2005: Jihlava Documentary Film Festival, Jihlava, Csehország – a nemzetközi zsűri tagja

2003: Nyugat-magyarországi Független Filmszemle, Szombathely – a zsűri tagja

2002: Budapesti Független Filmszemle – a zsűri tagja

FILMSZAKMAI SZERVEZETI TAGSÁG:

2018-tól: Magyar Filmtudományi Társaság alapító tagja

2017-tól: Asian Cinema Studies Society tagja, a kelet-európai régió koordinátora

2011-től: A Cseh Filmtudományi Társaság (Ceská Spolecnost Pro Filmová Studia) tagja

2007-től: NECS (European Network for Cinema and Media Sudies) tagja, 2008 és 2011 között a NECS konferenciabizottságának tagja

2000-től: MÚOSZ (Magyar Újságírók Országos Szövetsége), Filmkritikus szakosztály tagja

2000-től: FIPRESCI (The International Federation of Film Critics) tagja